Розвиток ключових та предметних компетентностей учнів на уроках географії, як шлях до формування інноваційної особистості
Сучасний світ вимагає суттєвих змін у розвиткові суспільства, в тому
числі й у сфері освіти. Адже сьогодення потребує нової особистості, здатної
креативно мислити, приймати сміливі і
нестандартні рішення, генерувати оригінальні ідеї.
Тому перед сучасним вчителем ставиться задача сформувати особистість сучасного типу, що поєднуватиме в собі самосвідомого
громадянина, патріота України, творчу особистість. Виконання цього завдання
можливе через розвиток життєвих компетентностей у навчально-виховному процесі,
щоб сформована особистість була компетентною в усіх сферах людського життя.
Сам термін компетентність вже давно
увійшов в освітянське життя як основний елемент
виховання сучасного школяра . Компетентність – це динамічна комбінація
знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь та інших
особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити професійну або
подальшу навчальну діяльність. Тобто компетентності це коло питань з яких
людина добре обізнана, має досвід та знання.
Компетентнісний підхід до освіти
передбачає, що і вчитель повинен по – новому розуміти свою професійну
діяльність. Перед учителем ставиться задача не передати свої знання учневі, а
навчити його використовувати набуті ним знання в критичних ситуаціях, спонукати
учня до самопізнання та самовдосконалення. Учитель отримує новий функціонал –
бути координатором, наставником. Передача інформації в системі учитель – учень
не дає сучасній особистості реалізувати себе в повній мірі в світі, що стрімко
змінюється. В наш час успішний працівник повинен уміти швидко і критично
оцінювати ситуацію, проводити багатогранний аналіз поставленої перед ним
задачі і знаходити нестандартне рішення
проблеми застосовуючи набуті в школі вміння та навички на практиці. У набутті
цього життєво необхідного досвіду і полягає основа компетентнісного підходу в
освіті.
На сучасних уроках географії є
можливість виховувати особистість, яка володітиме просторово-географічною
інформацією, культурно - географічними ціннісними орієнтирами, тобто особистості,
що матиме можливість орієнтуватися в географічному середовищі на основі взаємодії
з природою. Викладання географії в школі
дає можливість формувати компетентну,
всебічно розвинену особистість з активною громадською позицією.
При вивченні географії в шкільному курсі
можна формувати наступні ключові компетентності:
·
Інтелектуальні
·
Інформаційні
·
Мовленеві
·
Соціальні
·
Комунікативні
·
Загальнокультурні
·
Компетентності
саморозвитку
·
Серед
предметних компетентностей слід виділити:
·
Логічні
·
Картографічні
·
Аксіологічні
·
Краєзнавчі
Для вдалого застосування всіх форм та методів навчання з урахуванням
компетентностей сучасному вчителю варто використовувати формулу
компетентностей:
Компетентність= мобільність
знань+гнучкість методу+критичність мислення
При викладанні географії в своїй педагогічній діяльності для реалізації
компетентнісного підходу застосовую різні методи та прийоми викладання.
Так для формування інформаційної компетенції
·
Застосовую
завдання пов`язані
з аналізом таблиць, графіків, схем,
діаграм
·
Залучаю
учнів до дослідницької та пошукової роботи на уроці.
Формуючи комунікативну компетентність
·
Використовую
нестандартні завдання на уроках, що спонукають до спілкування
( уявити себе
виробником, менеджером тур фірми, мандрівником)
·
Залучаю
учнів до створення та захисту індивідуальних та групових проектів.
·
Використовую
інтерактивні методи навчання ( різноманітні ігри, мозковий штурм., мікрофон,
ажурна пилка).
·
Заохочую
учнів до вживання географічної термінології та номенклатури.
Формуючи соціальну компетентність
·
Використовую
елементи взаємного оцінювання та аналізу відповідей.
·
Залучаю
учнів до проведення нестандартних уроків ( урок-детектив, урок- подорож, уроків
– конференцій тощо)
Формуючи полікультурну компетентність
·
Складаємо
разом з учнями мультимедійні презентації характеристик країн світу, обов`язково
включаючи слайди з цікавою інформацією про країни світу та особливості життя в
них.
·
Використовую
випереджальні завдання з метою створення доповідей – візитівок країн світу.
Розвиваючи мовленеву компетентність
·
Використовую
такі завдання: надати усну характеристику географічному явищу, процесу, об`єкту.
·
Скласти
таблицю, схему з подальшим усним аналізом.
·
Готувати
доповіді, реферати, опорні конспекти.
·
Складати
розповіді за планами характеристик географічних об`єктів
Формуючи компетентність самоосвіти та
саморозвитку
·
Формую
і розвиваю інтерес до предмету шляхом використання ігрових моментів на уроках.
·
Розвиваю
вміння самостійно працювати з текстом підручника, картою.
·
Залучаю
учнів до самостійного складання схем, таблиць.
·
Залучаю
до активної самопідготовки до учнівських олімпіад, конкурсів.
Формуючи картографічну компетентність
·
Навчаю
учнів орієнтуватися в географічному просторі. Додаток 6.
·
Працюю
над формуванням умінь роботи з картами: визначати географічне положення об`єкта,
аналізувати природні умови та ресурси територій, давати характеристику економік
країн світу за картами атласу.
·
Проводжу
картографічні розминки, змагання на знання карти тощо.
Загалом уроки географії є прекрасним інструментом для формування великої
кількості життєво важливих компетентностей сучасної цілеспрямованої творчої
особистості. Компетентнісний підхід має увійти в педагогічну практику кожного
сучасного учителя географії.
Немає коментарів:
Дописати коментар