З досвіду роботи

Розвиток ключових та предметних компетентностей учнів на уроках географії, як шлях до формування інноваційної особистості

 

        Сучасний світ вимагає суттєвих змін у розвиткові суспільства, в тому числі й у сфері освіти. Адже сьогодення потребує нової особистості, здатної креативно  мислити, приймати сміливі і нестандартні рішення, генерувати оригінальні ідеї.
       Тому перед сучасним вчителем ставиться задача сформувати  особистість сучасного типу,  що поєднуватиме в собі самосвідомого громадянина, патріота України, творчу особистість. Виконання цього завдання можливе через розвиток життєвих компетентностей у навчально-виховному процесі, щоб сформована особистість була компетентною в усіх сферах людського життя.

       Сам термін компетентність вже давно увійшов в освітянське життя як основний елемент  виховання сучасного школяра . Компетентність – це динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь та інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити професійну або подальшу навчальну діяльність. Тобто компетентності це коло питань з яких людина добре обізнана, має досвід та знання.
Компетентнісний підхід до освіти передбачає, що і вчитель повинен по – новому розуміти свою професійну діяльність. Перед учителем ставиться задача не передати свої знання учневі, а навчити його використовувати набуті ним знання в критичних ситуаціях, спонукати учня до самопізнання та самовдосконалення. Учитель отримує новий функціонал – бути координатором, наставником. Передача інформації в системі учитель – учень не дає сучасній особистості реалізувати себе в повній мірі в світі, що стрімко змінюється. В наш час успішний працівник повинен уміти швидко і критично оцінювати ситуацію, проводити багатогранний аналіз поставленої перед ним задачі  і знаходити нестандартне рішення проблеми застосовуючи набуті в школі вміння та навички на практиці. У набутті цього життєво необхідного досвіду і полягає основа компетентнісного підходу в освіті.
        На сучасних уроках географії  є можливість виховувати особистість, яка володітиме просторово-географічною інформацією, культурно - географічними ціннісними орієнтирами, тобто особистості, що матиме можливість орієнтуватися в географічному середовищі на основі взаємодії з природою.  Викладання географії в школі дає можливість формувати  компетентну, всебічно розвинену особистість з активною громадською позицією.
При вивченні географії в шкільному курсі можна формувати наступні ключові компетентності:
·         Інтелектуальні
·         Інформаційні
·         Мовленеві
·         Соціальні
·         Комунікативні
·         Загальнокультурні
·         Компетентності саморозвитку
·         Серед предметних компетентностей слід виділити:
·         Логічні
·         Картографічні
·         Аксіологічні
·         Краєзнавчі

        Для вдалого застосування всіх форм та методів навчання з урахуванням компетентностей сучасному вчителю варто використовувати формулу компетентностей:

Компетентність= мобільність знань+гнучкість методу+критичність мислення

       При викладанні географії в своїй педагогічній діяльності для реалізації компетентнісного підходу застосовую різні методи та прийоми викладання.

       Так для формування інформаційної компетенції
·         Застосовую завдання пов`язані з аналізом  таблиць, графіків, схем, діаграм 
·         Залучаю учнів до дослідницької та пошукової роботи на уроці.
Формуючи комунікативну компетентність
·         Використовую нестандартні завдання на уроках, що спонукають до спілкування
( уявити себе виробником, менеджером тур фірми, мандрівником)
·         Залучаю учнів до створення та захисту індивідуальних та групових проектів.


·         Використовую інтерактивні методи навчання ( різноманітні ігри, мозковий штурм., мікрофон, ажурна пилка).
·         Заохочую учнів до вживання географічної термінології та номенклатури.

Формуючи соціальну компетентність
·         Використовую елементи взаємного оцінювання та аналізу відповідей.
·         Залучаю учнів до проведення нестандартних уроків ( урок-детектив, урок- подорож, уроків – конференцій тощо)
Формуючи полікультурну компетентність
·         Складаємо разом з учнями мультимедійні презентації характеристик країн світу, обов`язково включаючи слайди з цікавою інформацією про країни світу та особливості життя в них.
·         Використовую випереджальні завдання з метою створення доповідей – візитівок країн світу.

Розвиваючи мовленеву компетентність
·         Використовую такі завдання: надати усну характеристику географічному  явищу, процесу, об`єкту.
·         Скласти таблицю, схему з подальшим усним аналізом.
·         Готувати доповіді, реферати, опорні конспекти.
·         Складати розповіді за планами характеристик географічних об`єктів

Формуючи компетентність самоосвіти та саморозвитку
·         Формую і розвиваю інтерес до предмету шляхом використання ігрових моментів на уроках.
·         Розвиваю вміння самостійно працювати з текстом підручника, картою.
·         Залучаю учнів до самостійного складання схем, таблиць.
·         Залучаю до активної самопідготовки до учнівських олімпіад, конкурсів.

Формуючи картографічну компетентність
·         Навчаю учнів орієнтуватися в географічному просторі. Додаток 6.
·         Працюю над формуванням умінь роботи з картами: визначати географічне положення об`єкта, аналізувати природні умови та ресурси територій, давати характеристику економік країн світу за картами атласу.
·         Проводжу картографічні розминки, змагання на знання карти тощо.

        Загалом уроки географії є прекрасним інструментом для формування великої кількості життєво важливих компетентностей сучасної цілеспрямованої творчої особистості. Компетентнісний підхід має увійти в педагогічну практику кожного сучасного учителя географії.



 




 



Немає коментарів:

Дописати коментар

Міссісіпі , фарватер, Марк Твен

Річка Міссісіпі  09 квітня 2020